این میوه به تنهایی یک غذای مطلق است
توضیحات:
-
دکتر محمدعلی زارعیان درباره غذا اظهار کرد: از دیدگاه طب ایرانی غذا در تغییر مزاج یا حفظ تعدال مزاج از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی افزود: موادی که نقش غذایی دارند از نظر طب سنتی ایران، به 3 دسته غذای مطلق, غذای دوایی و دوای غذایی تقسیم میشود, غذای مطلق، غذایی است که در صورت سلامت دستگاه گوارش و خوب پخته شدن و هضم کامل، تقریباً تمام آن جذب شده و قابلیت تبدیل به بافتهای مختلف و ذخایر غذایی را داشته باشد و تغییری در مزاج ایجاد نکند.این دستیار تخصصی طب ایرانی تصریح کرد: اما غذای دوایی و دوای غذایی خوراکیهایی هستند که گرچه قسمتی از آنها به عنوان غذا جذب شده و ماده اولیه بافتها و ذخایر غذایی قرار میگیرد اما بخشی از آنها جذب نشده یا در صورت جذب شدن، قابلیت تبدیل ندارد و در بدن ایجاد تغییرات مزاجی میکند و میتواند بدن را از حالت تعادل خارج کند البته تاثیر دوای غذایی در ایجاد آثار دارویی بیش از غذای دوایی است.
زارعیان خاطرنشان کرد: اکثر میوهها و محصولات گیاهی خوراکی یا از دسته غذاهای دوایی هستند یا دوای غذایی و مداومت در خوردن این خوراکیها بهویژه به شکل خام و اصلاح نشده منجر به تغییرات مزاجی و خروج از حالت اعتدال در افراد سالم میشود.
وی توضیح داد: "خرما" از میوههایی است که به غذای مطلق نزدیک است اما در مصرف زیاد آن باید احتیاط کرد البته افرادی که ساکن شهرهای خرماخیز هستند از "خرما" بیشترین سود را میبرند.